Hopp til innhold

• • Palmenorges hovedside  
  • • Brukerkontrollpanel  
  • • Hjelp  
  • • Avansert søk  
  • • Se dine innlegg  
  • • Registrer deg  
  • • Logg inn  
  • Forumets hovedside ‹ Palmeforum ‹ Palmer

Overvintring av Cordyline

Diskusjon av palmearter.
Skriv et svar
10 innlegg • Side 1 av 1

Overvintring av Cordyline

Innlegg Palmela 08 Sep 2009, 16:37

Jeg har hatt en flott cordyline australis stående i potte på verandaen i hele vår og sommer, når nærmer høsten og vinteren seg så da lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Kan den stå i garasjen? I bod? Må den ha stuetemperatur? osv..
Palmela
Registrert bruker

• E-post
Topp

Re: Overvintring av Cordyline

Innlegg boeikaas 08 Sep 2009, 16:49

Den bør overvintres med temperaturer rundt 15-20 grader, med tilgang til noe lys. Hold jorda relativ tørr. Gi den en liten vannskett en gang i måneden.
Bilde
Brukerens avatar
boeikaas
Fullverdig Sideadministrator

• E-post
  • Nettside
Topp

Innlegg Palmela 08 Sep 2009, 23:57

boeikaas skrev:Den bør overvintres med temperaturer rundt 15-20 grader, med tilgang til noe lys. Hold jorda relativ tørr. Gi den en liten vannskett en gang i måneden.

Tusen takk for svar :)
Palmela
Registrert bruker

• E-post
Topp

Innlegg Ben`s exotics 10 Sep 2009, 19:10

Det stemmer ikke at en bør ha 15-20 grader ved overvintring av cordyline australiensis. Den kan tåle ned til 8-9 minusgrader men har sikkert ikke vondt av å overvintre med 5-10 grader på vinteren me moderat med lys.
Hvis temperaturen ved overvintring ligger på 15-20 grader så trenger en mye lys og vanning.
Ben`s exotics
Registrert bruker

• E-post
Topp

Innlegg boeikaas 10 Sep 2009, 19:44

Etter hva jeg har hørt skal dette være den optimale temperaturen å overvintre den innendørs, men at det også går fint ned til frysepuntet.
Hvis den ikke står på friland, er det ikke stor fare for at hele potta vil bunnfryse ved minusgrader?
Bilde
Brukerens avatar
boeikaas

• E-post
  • Nettside
Topp

Innlegg Ben`s exotics 12 Sep 2009, 13:22

Hei. jo det er nok ikke det beste å overvintre i potte ute, den må i jorda skal det være noe sjanse.
Når jeg overvintrer inne så holder jeg temperaturen på rundt 5-10 grader, (alt etter hva en skal overvintre)
Denne temperaturen gjør at de fleste planter går i "dvale" . For noen vekster er dette vesentlig for at overvintringen skal bli vellykket. Skal en overvintre med høyere temperaturer må ekstra lys til da plantene vil forsette og vokse.

Mvh Ben.
Ben`s exotics
Registrert bruker

• E-post
Topp

Innlegg Palmeper 30 Sep 2009, 05:02

Jeg tar nok snart inn min cordyline for vinteren planen er og overvintre den i en bod der temperaturen pleier og holde seg på mellom 10 og 15 grader gjennom vinteren, har hørt at cordyliner skal være ganske enkle og overvintre inne så jeg er ikke alt for bekymret. :)
Brukerens avatar
Palmeper
Fullverdig moderator

• E-post
  • Nettside
Topp

Innlegg Palmela 21 Feb 2010, 22:08

boeikaas skrev:Den bør overvintres med temperaturer rundt 15-20 grader, med tilgang til noe lys. Hold jorda relativ tørr. Gi den en liten vannskett en gang i måneden.

Cordyen min har stått i en kjellergang med ca.20 grader og moderat med lys siden jeg skrev innlegget i September. Det er ikke mye vann den har fått, men jeg sjekker jevnlig at den ikke tørker ut.
Nå begynner den å bli litt pjusk, flere og flere brune blader. Men det er ennå mye grønnt. Hva kan jeg gjøre for å forbedre livskvalitenten til stakkaren de siste mnd før den atter skal ut i solen? Bør jeg sette den kaldere ?
Palmela
Registrert bruker

• E-post
Topp

Innlegg boeikaas 22 Feb 2010, 16:17

Mine Cordyline har stått i Hagestue i ca. 15 grader. De har klart seg utmerket, og har faktisk vist vekst gjennom vinteren. Her har de fått mye naturlig lys pga. mye vinduer. Husk at det er vanlig at de nederste bladene vil visne.
Du bør kanskje begynne å øke lysforholdene noe..
Bilde
Brukerens avatar
boeikaas

• E-post
  • Nettside
Topp

Innlegg Palmela 22 Feb 2010, 18:19

Takk for tips. Skal se om jeg finner et lyst hjørne til cordyen min :)
Palmela
Registrert bruker

• E-post
Topp

Skriv et svar
10 innlegg • Side 1 av 1

Gå til Palmer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Forumets hovedside
  • Forumledelse • Slett alle forumets informasjonskapsler • Tidssone UTC + 1 time